kelab rakan masjid

Salam, sambungan daripada sebelum ini,...

Pelbagai fakta dan info menarik mengenai Dajjal telah diperkatakan oleh kedua - dua panel kita. Banyak maklumat yang boleh kita jadikan panduan semasa menjalani kehidupan seharian. Walaupun mungkin terdapat banyak lagi maklumat lain yang tidak sempat diperkatakan, namun kita boleh jadikan Program Diskusi Buku ini sebagai batu loncatan kepada kita semua untuk mengetahui dan mencari lebih banyak lagi maklumat yang berkaitan dengan Dajjal sama ada di internet atau buku.

Oleh itu, disini terdapat beberapa cara yang boleh kita ambil untuk menyelamatkan diri kita daripada fitnah Dajjal, ha..ha, sila lihat di bawah :


1) Menghafal 10 ayat awal dari surah al-Kahf. Dan mengamalkan membaca surah al-Kahfi pada hari Jumaat.
“Barangsiapa yang menghafaz sepuluh ayat daripada awal surah al-kahfi, pasti terlindung daripada dajjal”. (HR Muslim 809)
“Barangsiapa membaca surah al-kahfi pada hari Jumaat, nescaya dirinya terpelihara hingga lapan hari, daripada segala fitnah yang melanda, dan jika keluar dajjal sekalipun, dia akan terpelihara daripadanya” (Al-Dhurr al-Manthur oleh al-Suyuti 5:355)
2) Bersembunyi atau tinggal di bumi Mekah atau Madinah kerana Dajjal tidak dapat memasuki 2 kota suci tersebut.
“Barang siapa mendengar ada Dajjal maka hendaklah ia bersembunyi darinya. Demi Allah ada seseorang yang mendatanginya dan dia mengira bahawa ia beriman lantas dia mengikutinya kerana banyak syubhat atau kesamaran yang menyertainya.” (HR Ahmad, Abu Daud dan Hakim)
“Tidak ada suatu negeri pun yang tidak akan dimasuki Dajjal kecuali Makkah & Madinah” (HR Bukhari)
Mungkin banyak lagi cara - cara dan jalan lain yang boleh kita ambil, tetapi kemungkinan juga dua cara di atas ini boleh dijadikan jalan penyelesaian yang terbaik....Mengamalkan 10 ayat pertama dari surah al-kahfi, mudah kan , hanya mengambil masa tidak sampai 10 minit pon, 
Kedua, seperti apa yang diperkatakan panel pertama kita iaitu ustaz Zamri..kalau dajjal keluar nanti , kita cepat-cepatlah beli tiket ke Mekah atau Madinah sebab dajjal tidak akan dapat menjejakkan kaki dia dekat kedua-dua tanah suci tersebut...jadi bersedialah dari sekarang, tempah tiket awal, kemas barang ...dan lain-lain yang perlu..Rancanglah strategi dengan pantas dan efisien..
sekian, wassalam.....

Share this post:

Digg it StumbleUpon del.icio.us Google Yahoo! reddit

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...